БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі

Інформаційна безпека під час війни: покрокова інструкція для дітей

Діти в Інтернеті: реальні загрози віртуального світу

Зкожним роком кількість користувачів всесвітньої мережі неухильно зростає.Інтернет-технології вже стали невід’ємноючастиною життясучасного суспільства. Нікого не дивуєте, що в 3 роки малюки самостійно дивляться мультики на YouTube, а першокласники шукають необхідну інформацію задопомогою Google.

Та більшість дітей неволодіють інформацією про небезпеку Інтернету й не мають сформованих навичок онлайн-культури.

Які існують ризики перебування в глобальній мережі? Чому малюків так приваблює Інтернет? Яквберегти свою дитину від небезпеки кіберпростору?

Але обізнаність дітей, та й більшості дорослих, що до безпеки в кіберпросторі залишається дуже низькою.

З якими небезпечними речами стикаються діти в Інтернеті?

Серед безлічі загрозфахівці в області безпеки в онлайн-просторі відзначають такі:

1.Тематичні загрози:

  • порнографія;
  • пропаганда насильства й наркотиків;
  • реклама тютюну й алкоголю;
  • нецензурні тексти.

2.Порушення безпеки:

  • віруси; небажана пошта— спам;
  • онлайн-шахрайство («Передзвони мені» тощо);
  • збирання та розголошення приватної інформації.

3.Комунікаційні ризики:

  • небезпечні контакти;
  • кіберпереслідування;
  • погрози.

Потрібно розуміти, що через відсутність достатнього досвіду діти ще не можуть реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації, яка знаходиться в Інтернет-просторі.

До того ж, у віртуальному світі знімаються заборони та обмеження морально-етичного й соціального характеру (насилля, руйнування, правові норми, щодіють уреальності).

Небезпека всесвітньої мережі виявляється й у виникненні Інтернет-залежності — сучасної хвороби, за якої виникає нав’язливе бажання постійно перебувати в онлайн-просторі.

При надмірному захопленні Інтернетом чионлайн-іграми батькам варто знайти альтернативу віртуальним інтересамдитини (гуртки, хобі, догляд за домашніми улюбленцями тощо) й перемкнути її увагу надосягнення успіхів у реальному житті.

Хто має навчати дітей безпечно та правильно користуватися Інтернетом?

Саме в родині закладаються основи поведінки дитини в світі, й віртуальний простір не має бути винятком. Батькам варто приділяти серйозну увагу онлайн-вихованню малюків й підвищенню їхньої обізнаності про загрози інформаційного середовища.

В рамках Всеукраїнського соціологічного дослідження, проведеного Інститутом соціології НАН України, за підтримки компанії «Київстар», було встановлено, що:

  • батьки лише в 24% випадківзапитують дітей, які саме сайти вони відвідують у мобільному Інтернеті;
  • користуванням стаціонарного онлайн-простору дітьми цікавляться 57 % батьків;
  • при цьому лише 5 % батьків цікавляться детальною інформацією щодо змісту сайтів, які діти відвідують у мобільному Інтернеті, і 30% - у стаціонарному.

Тому вихователі й вчителі мають проводити освітню роботу серед батьків для сприяння онлайн-безпеці підростаючого покоління.

Пропонуємо розібратися разом.

Навіщо дітям Інтернет?

У світі сучасних технологій діти про можливості глобальної мережі дізнаються значно раніше за своїх батьків. Невміння орієнтуватися в онлайн-просторі навіть порівнюють із невмінням писати та читати. На тлі стабільно високого рівня користування Інтернетом серед дітей віком 11-17 років сьогодні зростає число користувачів молодшого шкільного віку (6-10 років).

Серед основних потреб, що спонукають дітей перебувати в кіберпросторі, є:

1.Пошук інформації— в Інтернеті можна знайти практично все (відповіді на шкільні завдання, новини, ресурси для хобі).

2.Розваги— у віртуальному просторі діти грають в онлайн-ігри, слухають музику, дивляться фільми й відеоролики.

3.Спілкування— ця потреба яскраво проявляється в підлітковому віці: діти знайомляться й шукають нових друзів у соціальних мережах, чатах, беруть участь у дискусіях і віртуальних форумах.

До того ж, на сьогоднішній день Інтернет став потужним засобом навчання. Мережеві освітні ресурси допомагають дітям прискорити й оптимізувати навчальний процес, підвищують його якість завдяки максимальній структурованості та цікавій формі викладення матеріалу.

/Files/images/_mn-ms_zolota_osn_/543.jpg

Як захистити дитину в Інтернет-просторі?

Експерти рекомендують батькам такі поради:

1. Створити спеціальне робоче середовище для дитини.Комп’ютер найкраще розмістити в загальній кімнаті, щоб дитина незалишалася на одинці з Інтернетом та змогла, в разі потреби, запитати вашої поради.

2. Для того, щоб діти нестали залежними від комп’ютера,варто обмежувати їхнє перебування у віртуальному світі за допомогою звичайного таймера. Але заздалегідь обговоріть з дитиною тривалість перебування в Інтернеті, щоб уникнути можливих конфліктних ситуацій.

  • Існують часові норми перебування за комп’ютером для дітей різного віку, визначені Міністерством охорони здоров’я України. Згідно з ними неперервне перебування за комп’ютером у продовж доби неповинно перевищувати:
    • 10 хв для 1-2 класу;
    • 15 хв для 3-5 класу;
    • 20 хв для 6-7 класу;
    • 30 хв для 8-10 класу.
  • Загальний час використання комп’ютера зрідкокристалічним монітором має обмежуватися:
    • 30-45 хв на тиждень для першокласників;
    • 2 год на тиждень для 2-6 класів (але небільше 1год на добу);
    • 2,5 год на тиждень для 7-9 класів (але небільше 1год на добу);
    • 7 год на тиждень для старшокласників.

3. Використовуйте технічні засоби захисту:

  • функції батьківського контролю вопераційній системі;
  • антивірус;
  • спамфільтр.

4. Створіть «Сімейні Інтернет-правила» та роз’ясніть причини необхідності їх дотримання. Якщо ви зацікавлені в тому, аби ваша дитина навчалася не на власних помилках, частіше обговорюйте теми, пов’язані з віртуальним світом.

5. Навчайте дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті та неповідомляти конфіденційні дані.

6. Поясніть небезпеку безкоштовного публічного Wi-Fi (ці мережі можуть робити доступними дані вашого пристрою) та розмов з незнайомцями в мережі.

7.Цікавтеся віртуальним життям вашої дитинитанеігноруйте питання, щовід неї надходять. Привчайте дитину ділитися звами враженнями про відвідування Інтернету тарозповідати проте, щовикликало внеї хвилювання.

/Files/images/_mn-ms_zolota_osn_/544.jpg

Як комп’ютер може допомогти вам підвищити Інтернет-безпеку?

Надійними помічниками для батьків, які хочуть бути впевненими вбезпеці своїх дітей укіберпросторі, єпрограми «батьківського контролю». Задопомогою них висамостійно зможете зробити всі необхідні налаштування комп’ютера:

1.Обмеження часу проведеного дитиною закомп’ютером— якщо час вийшов, адіти працюють, відбувається автоматичний вихід ізсистеми. Годинники доступу можна встановлювати для кожного дня тижня.

2.Обмеження активності дітей вІнтернеті— можна вибрати сайти, виходячи звіку дитини, заборонити або дозволити завантаження файлів. Веб-фільтр оцінює контент сайтів іможе блокувати тізних, вміст яких визначено якнебажаний. Блокуються також рекламні банери тапосилання нанебажану інформацію.

3. Встановлення заборони надоступ дітей доокремих ігор— виможете визначити, які ігри єдозволеними, адояких дитині доступ заборонено.

4. Обмеження кола людей, зякими діти можуть спілкуватися,— можна також обмежити доступ доелектронної пошти таобміну миттєвими повідомленнями, дозволивши спілкування тільки зісхваленими контактами.

5. Надання старшим дітям більшої відповідальності— для батьків, які готові довірити своїм дітям відповідальність заперебування вІнтернеті, єпараметр, який дозволяє отримувати доступ довсіх сайтів, але повідомляє про відвідування потенційно неприпустимих. Підлітки будуть знати, щовидізнаєтеся про відвідування таких сайтів.

Які існують рекомендації щодо перебування вІнтернеті для дітей різних вікових груп?

Щоб забезпечити захист дитини вмережі, треба розуміти їївікові особливості,щовпливають наповедінку увіртуальному світі.

Чим молодшою єдитина, тим більше уваги слід приділятиспільному використаннюІнтернету. Зпідвищенням рівня самоконтролю дитини поступово знижується потреба вбатьківському контролі.

Якщо вашій дитині від 5до7років,пам’ятайте, що:

1. Провідною діяльністю дошкільників єгра. Саме тому діти дуже люблять грати, зокрема, вонлайн-ігри. Табатькам слід контролювати, аби частка розважальних ігор вонлайн-просторі неперевищувала розвивальні танавчальні.

2. Цей віковий період єнайважливішим длявивчення правил поведінкивмережі. При цьому потрібно розуміти, що, незважаючи назнання певних правил, діти можуть порушуватиїх, тому необхідність батьківського контролю для дітей дошкільного віку дуже висока.

3. Маленькі діти повинні виходити вІнтернет лише під наглядом дорослих щейтому, щоїмпотрібнадопомога внавігаціїпід час пошуку сайтів.

/Files/images/_mn-ms_zolota_osn_/545.jpg

Якщо вашій дитині від 8 до 10 років, пам’ятайте, що:

1. Діти цього віку прагнуть самостійно досліджувати навколишній світ, задовольняючиінтерес допізнання,зокрема йзадопомогою Інтернету.

2. Враховуючи вік дитини, контроль заїїдіяльністю вглобальній мережі маєбути досить високим.

3. Уцьому віці дитина легше засвоює складний навчальний матеріал. Допомогти тут може використаннянавчальних ірозвиваючих онлайн-завдань.

Якщо вашій дитині від 11до14років, пам’ятайте, що:

1. Мотивами, які домінують уповедінці дітей молодшого підліткового віку, є:прагнення самостійностітавизнаннядрузів, розширення власних прав, бажання зайняти гідне місце вгрупі однолітків.

2.Уданий період особливу зацікавленість викликають інтернет-ресурси, щодають змогу підліткуспілкуватися зреальними тавіртуальними знайомими.

  • Поясніть, щов Інтернеті, крім звичайних людей, можуть знаходитисяавантюристи тазлочинці,які здатні використати їїособисті дані для злочинних дій.
  • Розкажіть дитині, щозустрічатися звіртуальними знайомими оффлайн може бути небезпечним (краще навести приклад іншої дитини, тому щопідлітки доінформації від батьків ставляться критично).
  • Спонукайте дитинурозповідати вам про своїх знайомихвмережі таобговорюйте знею питання, щоїїзацікавили.

3. Діти 11-14 років вже прагнуть самостійності, тому дуже важливонавчити їхкомп’ютерній грамотності,адже вони можуть користуватися Інтернетом ушколі, інтернет-кафе чивдрузів, дезовнішній контроль відсутній.

4. Необхідно розвивати внутрішній контроль дитини йпривчати їїдовідповідальної поведінки вонлайн-просторі зметою особистої безпеки.

  • Засловами американської дослідниціПарі Афтаб,щозаймається питаннями безпеки дітей вІнтернеті,кращий фільтр, який може дійсно захистити вмережі тарозв’язати багато інших проблем,— вголові всамої дитини, адорослим лише потрібно допомогти налаштувати його.

5. Надто суворе контролюваннязбоку дорослих може викликати негативну реакцію дитини йстати причиною приховування нею діяльності вглобальній мережі.

Тому одна знайважливіших умов безпеки дитини вІнтернеті—довіраміж нею табатьками. Якщо їїсформовано йдитина знає, щоможна збудь-яким запитанням тапроблемою звернутися домами або тата, вона нешукатиме інформацію деінде.

Звісно, загрози, які постають перед дітьми при підключенні довсесвітньої мережі, єсерйозними, але булобнедоцільнимповністю заборонитидітям вихід вІнтернет.

Батькам варто пам’ятати, щоонлайн-простір єцінним ресурсомізвеликою кількістю захоплюючої танавчальної інформації для розвитку малюка. Адля того, щоб перебування наших дітей вмережі Інтернетбуло безпечним, мимаємо ознайомити їхзможливими ризиками йзабезпечити необхідний захист.

/Files/images/_mn-ms_zolota_osn_/546.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 1037

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.