ПОРАДИ ПСИХОЛОГА. Як уникнути та боротися з професійним вигоранням у вчителів.

За результатами дослідження громадської організації GoGlobal, більш ніж половина з опитаних вчителів відчувають професійне вигорання. На його початкових стадіях людина може відчувати нестачу енергії, втому, небажання йти на роботу або навпаки — постійні думки про неї. Якщо проігнорувати перші ознаки, вигорання може призвести до різних захворювань — від підвищення тиску, головних болів до депресії. Вчителям важливо дбати не тільки про свій фізичний стан, а і про психологічний. Адже учні зчитують їхні емоції, поведінку, жести й від цього часом залежить мотивація до навчання самих дітей.

Щоб допомогти освітянам розібратися у своїх станах та протидіяти вигоранню, “Нова українська школа” зібрала досвіди різних шкільних колективів та поради психологів щодо боротьби з вигоранням.

Серед причин професійного вигорання в освітян виокремлено:

велике навантаження на вчителів (змішане навчання в денну та вечірню зміни, робота щосуботи) та багато викликів, до яких потрібно швидко пристосовуватися (пандемія Covid-19, дистанційне навчання, повномасштабне вторгнення);

бажання постійно щось наздогнати, забуваючи про відпочинок. “Ми всі біжимо на великій швидкості. Іноді навіть не просто, щоб наздогнати щось, а й вирватися вперед, вийти зі складної ситуації й водночас вдосконалитися. У цій гонитві немає часу на відновлення”

висока вимогливість суспільства. Звісно, зараз усе більше людей усвідомлюють, якою складною є професія вчителя.

Але є і ті, які висловлюють своє невдоволення. “От ти біжиш, а тобі дорогою кажуть “ти ні на що не здатен”, “ти нічого не можеш”… Тож потім настає момент, коли починаєш думати, а куди я біжу? Де в цьому всьому я?”

Водночас директори теж мають піклуватися про свій емоційний стан, адже його зчитують усі працівники. Тому директорам важливо знімати стрес, поповнювати ресурси, щоби потім “підзаряджати” колектив.

Як розпізнати професійне вигорання:

відчуття нестачі енергії в професійній сфері;

відсутність бажання йти на роботу, генерувати креативні ідеї;

бажання відсторонитися від колективу, учнів тощо;

ігнорування, відкладання робочих завдань або навпаки постійні думки про роботу тощо. Якщо проігнорувати перші симптоми вигорання, згодом воно почне проявлятися у вигляді: постійної втоми; головних болів; підвищення тиску; зниження імунітету; загострення хронічних хвороб; погіршення сну тощо. Тому важливо дбати про свій емоційний стан, прислухатися до свого внутрішнього голосу. Запобігати вигоранню значно легше, ніж боротися з ним.

Щоб розпізнати емоційні стани, можна використати вправу світлофор:

зелене світло: стан спокійний, врівноважений, ви задоволені своєю роботою, вигорання немає;

жовте світло: ви стаєте неспокійні, дратівливі, незадоволені. Це ще не критична ситуація, але є “перші дзвіночки”. Можливо, варто дати собі більше відпочинку, прогулятися на свіжому повітрі, зустрітися із друзями тощо.

помаранчевий колір: відчуття тривожності, неспокою, нав’язливих думок. Наприклад, “я нічого не встигаю”, “все погано”. Через думки про роботу ви не можете заснути або прокидаєтеся серед ночі. Коли тривога настільки сильна, то варто вже активно впливати на свій емоційний стан;

червоне світло: ви надто агресивні, дратівливі, вам важко керувати своїми емоціями. Або ж навпаки стаєте беземоційними, відчуваєте тотальну втому, втрату енергії. Цей стан небезпечний тим, що може призвести до різних фізичних захворювань та психологічних розладів, як-от депресія.

Чотири типи регуляції, які допоможуть впоратися зі стресом і, як наслідок, запобігати вигоранню:

екорегуляція: наповнення себе за допомогою природи (прогулянка, похід у гори, мандрівка тощо);

корегуляція: відновлення через людей (зустріч із друзями, знайомства з новими людьми, можливість виговоритися, іноді почути співчуття);

саморегуляція: робити те, що подобається лише вам, взаємодія із самим собою. Можна знайти якесь нове хобі (вишивання, йога, спорт тощо) або ж просто почитати книжку, подивитися фільм, змінити зачіску. Важливо знайти час лише для себе;

теорегуляція: відновлення через віру, цінності. Переглянути, що важливо для вас зараз, чи не надто зміщений фокус уваги, якщо робота забирає весь вільний час.

Техніки від Ольги Шабловської, щоб заспокоїтися та позбутися нав’язливих думок:

дихання по квадрату: зробити вдих, потім порахувати до чотирьох і видихнути також на рахунок чотири. Повторити кілька разів;

техніка “Метелик”: покласти руки на груди, два великі пальці скласти один на одного, щоб утворився метелик із крилами. Потім рештою пальців легко похлопувати себе. Це теж допомагає заспокоїтися;

щоб відсторонитися від зайвих думок, психологиня радить застосовувати жартівливу гру про воронів. Уявіть, що ваші думки — це нав’язливі ворони, які летять на вас. Ви на це не можете вплинути, але можете вирішити, де вони сядуть — чи будуть сидіти у вас на голові й вити гніздо, чи ви відженете їх і скажете: “Я вас почула, побачила (почув, побачив), але зараз я концентрую свою увагу на іншому (приготування їжі, гра з дітьми тощо). Тобто думку зафіксували, але не приймаємо її зараз.

Щоби запобігати вигоранню також потрібно:

збалансовано харчуватися: раціон має бути наповнений вітамінами;

хороший сон не менше восьми годин; (diamond)рухова активність поза роботою;

не перевантажувати себе. Звісно, для вчителів, які працюють по кілька змін і в різних форматах, це досить складно. Але тоді це потрібно якось компенсувати, наприклад, зробити вихідні вільними від роботи.

Кiлькiсть переглядiв: 442

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.